بازاریابی (marketing) چیست؟ چه انواعی دارد؟
آیا به تابلوهای تبلیغاتی اطراف خودتان توجه کردهاید یا ایمیلها و تماسهایی را دریافت کردهاید که از شما بخواهد یک محصول جدید را امتحان کنید؟ اگرچه بیشتر این کارها شما را آزار میدهد؛ اما باید گفت همه اینها بخشی از کمپینهای بازاریابی یا مارکتینگ برای یک برند هستند. اما منظور از بازاریابی چیست؟ تعریف بازار یابی به زبان ساده شامل فعالیتهایی است که توسط یک کسبوکار یا یک فرد برای معرفی و فروش خدمات و محصولات خود انجام میشود.
شما درباره بازاریابی چه چیزهایی میدانید؟ اگر قصد دارید با معنی مارکتینگ بهصورت دقیق آشنا شوید و بدانید که marketing چیست؛ این مقاله از وبسایت امید بخشعلی برای شماست؛ چراکه در ادامه ضمن تعریف مارکتینگ، انواع مختلف آن هم آورده شده است. پس تا آخر همراه ما باشید.
مشاوره بازاریابی و فروش را با امید بخشعلی تجربه کنید.
تعریف بازاریابی چیست؟
marketingشاید برایتان سوال باشد که چیست؟ در تعریف بازاریابی باید بگوییم که مجموعه فعالیتهایی است که یک کسبوکار برای معرفی محصول یا خدمات خود به مشتری انجام میدهد. هدف اصلی از انجام این کار، برقراری ارتباط با مشتریان، جلب و نگهداشتن و در آخر ایجاد ارزش برای مشتری است در مورد بازاریابی خوب است بدانید که شامل چند مرحله مختلف از جمله تحلیل بازار، شناسایی نیازها و خواستههای مشتریان، تعیین استراتژیها، اجرای استراتژیها از تبلیغات، فروش و سایر ابزار و در نهایت ارزیابی عملکرد و بهبود مداوم فرایند است.
یکی از نکاتی که در اینجا باید به آن توجه شود، ارتباط بین بازاریابی و تبلیغات است. تبلیغات را میتوان یکی از عناصر مارکتینگ نامید که به روشهای مختلف از آن استفاده میشود. تمرکز بر مشتری هم یکی از مهمترین مفاهیم در بازاریابی است. در واقع مارکتینگ باید بهصورت پیوسته نیاز و خواستههای مشتری را شناسایی کند، محصولات و خدمات متناسب با آن را ارائه دهید و در نهایت باعث ایجاد ارزش برای مشتری شود.
در حالت کلی باید گفت تفاوت فروش و بازاریابی زیاد است. در ادامه این مطلب تلاش شده است تا حد ممکن انواع بازاریابی با مثال تشریح شده است تا شما بهتر بتوانید با معنی بازاریابی در مدلهای مختلف آشنا شوید.
انواع بازاریابی
به احتمال زیاد شما هم اصطلاحات بازاریابی زیادی را شنیده باشید. معمولا برای این مفهوم انواع مختلفی را بیان میکنند که در ادامه به تعریف همه آنها پرداختهایم:
- درونگرا: بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ نوعی از مارکتینگ است که در آن گفتوگوی مخاطب با کسبوکار، از طرف خود مخاطب شروع میشود. در واقع اگر فعالیت شما بهگونهای باشد که به مشتری این احساس را بدهد که به سراغتان بیایید، مارکتینگ شما از نوع درونگراست
- برونگرا: در بازاریابی برونگرا کسبوکار به سراغ مخاطب میرود و گفتوگو را شروع میکند. در این نوع بازاریابی کسبوکارها با روشهای مختلف به سراغ مشتریان میروند؛ برای مثال با آنها تماس میگیرند یا پیام میدهند و از آن درخواست خرید محصولشان را دارند
- سنتی: نوعی مارکتینگ آفلاین و مستقیم است که در آن از ابزارهایی مانند تلویزیون، رادیو، بیلبوردهای تبلیغاتی، روزنامه، مجله و .. برای رساندن پیام خود به مخاطب استفاده میکند. البته استفاده از این ابزارها امکان پیگیری و بررسی را کاهش میدهد
- دیجیتال: در بازاریابی دیجیتال یا همان اینترنت مارکتینگ از ابزارهای دیجیتال نظیر وبسایت، تبلیغات آنلاین، شبکههای اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی و … برای رسیدن به اهداف بازاریابی و بالابردن فروش استفاده میشود. در دیجیتال مارکتینگ امکان پیگیری اهداف دقیقتر و راحتتر است
- دهان به دهان: یکی از روش های بازاریابی رایگان است که توسط مشتری به اشتراک گذاشته میشود. در واقع این روش زمانی است که محصول یا خدمت یک کسبوکار وارد صحبتهای روزمره مردم میشود و افراد تجربه خرید موفق خود را به اشتراک میگذارند
- ویدیویی: بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ یکی از انواع بازار یابی است که در آن از فیلم و ویدیو بهعنوان ابزار تبلیغاتی استفاده میشود. در واقع این روش شامل سه مرحله تهیه ویدیو، تبلیغ آن و در نهایت تجریهوتحلیل آن است
- تلفنی: بازاریابی تلفتی یا تل مارکتینگ یکی از انواع مارکتینگ است که اساس آن شامل ارتباط با مشتریان از طریق تلفن است. در این روش فرد بازاریاب آموزشدیده با صحبتهاب خود تلاش میکند مشتری را برای استفاده از خدمات یا محصول کسبوکار قانع کند
- چریکی: بازاریابی چریکی که به آن گوریلا مارکتینگ هم گفته میشود، روشی است که با برانگیختن تعجب یا واردکردن شوک به مخاطب با روشهای غیرمعمول، سعی در معروف کردن یک برند دارد. در نهایت این نحوه بازار یابی موجب شهرت و افزایش آگاهی از برند خواهد شد
- پورسانتی: مارکتینگ پورسانتی به شخصی اشاره دارد محصول یا خدمات فرد یا کسبوکار دیگر را معرفی میکند و در مقابل این معرفی، مبلغی بهعنوان پورسانت یا همان کمیسیون دریافت میکند. این روش بسیار جذاب است که طرفداران بسیاری هم دارد
- بومی: بازاریابی بومی زمانی است که کسبوکار به وبسایت هزینهای میدهد تا در فرایندهای خلاقانه تهیه مقالات یا ویدیوهای اسپانسری به آنها همکاری کنند. همچنین کسبوکار به سایت هزینه میدهد تا محتوای آنها از طریق وبسایت یا شبکه اجتماعی خود منتشر کنند
- جهانی: بازاریابی جهانی یا همان مارکتینگ بینالملل هرگونه فعالیت است که در آن سوی مرزها اتفاق میافتد. در واقع این مفهوم بازاریابی به معنی فعالیتهای تجاری برای رساندن خدمات یا کالا یک کسبوکار به مشتریان خود در بیشتر از یک کشور است
- پیامکی: همانطور که از نام آن مشخص است، این روش توسط اساماس اجرا میشود. بازاریابی پیامکی فرایند ارسال پیامهای متنی خدماتی، تبلیغاتی، معاملاتی و … برای مشتریان فعلی و بالقوه کسبوکار است. معمولا این کار به روش پیامهای انبوه ارسال میشود
- شبکه ای: بازاریابی شبکه شیوهای از فروش است که در آن کسبوکارها محصولات یا خدمات خود را بدون تبلیغات و واسطه به دست مشتری میرسانند. همچنین خود مشتری هم میتواند در صورت تمایل محصول شرکت را در بازاریابی کند و از این کار خود سود بگیرید
- اکتسابی: بازاریابی اکتسابی یک نوع فرایند مارکتینگ است که در آن کاربران یا بازدیدکنندگان متقاعد میشوند تا به خریدار خدمات یا محصولات یک کسبوکار تبدیل شوند. برای انجام این کار روشهای مختلفی وجود دارد که انتخاب بهترین روش به مخاطب هدف بستگی دارد
- شخصی سازی شده: بازاریابی شخصیسازیشده به فعالیتهای مارکتینگ گفته میشود که ارزش پیشنهادی کسبوکار بر اساس نیاز و علایق شخصی مخاطبان به آنها ارائه میشود. در این روش باید کسبوکار تا حد ممکن در مورد مشتری خود اطلاعات کافی را به دست آورد
- برند: بازاریابی برند یک برنامه بلندمدت و استراتژیک است که با هدف ایجاد آگاهی از نام برند و معرفی محصولات و خدمات یک کسبوکار به تعداد زیادی از مخاطبین تدوین و اجرا میشود. در واقع این روش برندسازی بهعنوان اقدامی در نظر گرفته میشود که به کمک آن میتوانید مخاطبان هدف را با نام تجاری خودتان آشنا کنید
- پنهان: بازاریابی پنهان یا مخفیانه یک روش غیرمستقیم است که میتوان محصولات یا خدمات را به مردم بدون اینکه خودشان متوجه شوند، تبلیغ کرد. این روش برای تبلیغ محصولات یا خدماتی فیزیکی و دیجیتال کارساز است
- مشارکتی: مارکتینگ مشارکتی یکی از راههای بازاریابی است در آن یک شرکت محصولات شخص یا شرکتی دیگری ار تبلیغ میکند و در مقابل این فروش محصول مبلغی را به عنوان حق کمیسیون دریافت خواهد کرد. البته در این روش بازاریابی، فروشنده تنها زمانی مبلغ را برای هزینه تبلیغ پرداخت میکند که نتایج خود را به دست آورد
- رویدادی: بازاریابی رویدادی یا ایونت مارکتینگ از طریق حضور مخاطبان در یک رویداد اجرا میشود. در این روش رویدادی توسط کسبوکار برنامهریزی و اجرا میشود تا از این طریق محصول یا خدمت خود را به دیگران نشان دهد و آن را تبلیغ کند
- تجربی: بازاریابی تجربی نوعی استراتژی بازاریابی است که در تجربیات واقعی زندگی برای مشتری ایجاد میشود تا از طریق جذب شود. در واقع اساس این روش بر مبنای این است که مشتری بتواند برند را تجربه کند و این خاطره برای همیشه ذهنش باقی بماند
- تعاملی: در بازاریابی تعاملی فضایی ایجاد میشود که مشتریان و کسبوکار بتوانند گفتوگویی دو طرفه با هم داشته باشند. در این روش کسبوکار میتواند با ارائههای پاسخهای خلاقانهتر و بهتر، مخاطب بیشتری به دست آورد
- عصبی: بازاریابی عصبی از تلفیق دو علم بازاریابی یا عصبشناسی ایجاد شده است. در مورد مارکتینگ عصبی باید گفت عملکرد مغز بدون واردشدن به جزئیات پیچیده آن درک میشود تا از این طریق بتوان عملیات بازاریابی مارکتینگ را بهبود بخشید
- میدانی: بازاریابی میدانی نوعی از مارکتینگ است که در آن کسبوکار محصولات خودشان را در مکانهای عمومی مانند دانشگاه، رویدادها، خردهفروشیها و … در مقابل دید مشتریان خود قرار میدهند. هدف از اجرای این روش باتوجهبه کسبوکار و کمپین میتواند متفاوت باشد
- تجاری: بازاریابی تجاری یک نوع استراتژی بازاریابی است که بیشتر روی فروش به مشاغل تمرکز دارد. در این روش مارکتینگ، محصولات به خردهفروشان، عمدهفروشان یا توزیعکنندگان بازار عرضه میشود تا آنها بتوانند محصولات را مصرفکننده نهایی بفروشند
- چابک: این روش یک رویکرد بازاریابی نوین است که بر اساس مدیریت چابک بنا شده است. در بازاریابی چابک هم پروژه بزرگ به چند بخش جزئی و در عین حال شفاف تجزیه خواهد تا سرعت و اثربخشی کار بالا رود. در این روش شما باید همیشه بهروز باشید تا بتوانید خودتان را تغییرات روز وفق دهید
مشاوره فروش با امید بخشعلی
- الگوریتمی: در این روش مارکتینگ از نرمافزاری مختلف بهصورت نیمه اتوماتیک استفاده میشود. در بازاریابی الگوریتمی با انواع استراتژیهایی که بهصورت مکمل عمل میکنند، طرف هستید و باید همیشه چند استراتژی مختلف را به طور همزمان استفاده کرد. البته به خودکارسازی فرایند بازاریابی، مارکتینگ اتومیشن گفته میشود
- کمپین: کمپین یعنی اجرایی کارهایی به باعث افزایش آگاهی مخاطب در مورد کسبوکار و محصول میشود و حتی با افزایش فروش هم همراه است. اگر بهصورت دقیقتر بیان کرد، کمپین مجموعهای از اقدامات است که پس از تحقیقات بازاریابی در دستور کار یک برند قرار میگیرد
- b2p: زمانی که شما بهعنوان صاحب یک کسبوکار تمرکز فروش خود روی افرادی خاصی در سازمانها متمرکز میکنید، از بازاریابی b2p استفاده کردهاید. این روش تاکید خاصی روی ایجاد ارزش مشترک بین خرید و کسبوکار دارد
- b2c: به مجموعهای از استراتژیها و تاکیتکهایی گفته میشود که در آن یک کسبوکار، محصول یا خدمت خود را برای افراد مختلف که مصرفکننده نهایی به حساب میآیند، تبلیغ میکند. بهصورت سادهتر میتوان گفت ایجاد تبلیغات و فروش محصولات برای مشتریان نهایی در جهت استفاده در زندگی روزمره آنهاست. تفاوت بازاریابی b2b و b2c در مشتری نهایی است. در بازاریابی b2b که به آن بازاریابی تجارت به تجارت هم گفته میشود، مشتری نهایی یک کسبوکار دیگر خواهد بود. در واقع این روش یک کسبوکار بهعنوان صاحب محصول یا خدمات، آن را به شرکتی دیگر میفروشد
- رفتاری: بازاریابی رفتاری روشی که در آن کسبوکار به کمک تجزیهوتحلیل وب، تاریخچه جستوجو، کوکیها و … مخاطبین خود را بر مبنای علایق، رفتار، هدفها، موقعیت جغرافیایی و سایر معیارها بررسی میکنند. این نوع مارکتینگ بهعنوان هدفگیری رفتاری هم شناخته میشود
- محوطه دانشجویان: بازاریابی محوطه دانشجویان شامل ترویج محصول، خدمات یا رویدادهایی است که بهصورت خاص دانشجویان داخل دانشگاه قرار میگیرید. این نوع مارکتینگ توسط خود دانشجویان و نمایندگان رسمی در دانشگاه انجام میشود
- بازاریابی انگیزشی: بازاریابی انگیزشی نوعی از مارکتینگ است که در آن بر انگیزه و احساس مشتریان تاثیر میگذارد تا آنها را به انجام خرید یا حتی تعامل با خدمت یا محصول ترغیب کند. بهصورت سادهتر این نوع مارکتینگ با ایجاد احساسات مثبت، انگیزه مشتریان را بیشتر میکند تا آنها به انجام کارهای مشخص ترغیب کند
- اشخاص مشهور: در بازاریابی اشخاص مشهور یا اینفلوئنسر مارکتینگ محصول یا خدمات کسبوکار توسط افراد مشهور تبلیغ میشود. معمولا اینفلوئنسر نظرات و پیشنهادهای خود را در مورداستفاده از یک محصول خاص با مخاطبین در میان میگذارد و بدین شکل برای آن تبلیغ میکند
- حلقه بسته: بازاریابی حلقه بسته به دادهها و اطلاعات حلقه بسته وابسته است. بستهبودن حلقه بدین معنی است که بخشهایی در آن قرار دارند که گزارش کارایی را به بخش مارکتینگ ارسال میکنند. با این کار بخش مارکتینگ میتواند بهترین و بدترین منابع اثرگذار خود را بشناسد
- تضعیفی: بازاریابی تضعیفی یا همان بازاریابی وارونه روشی است که در آن بهطور موقت یا دائم مشتریان بهصورت عام یا خاص دلسرد میشوند. در این شرایط احتمالا قیمتها بالا برود و یا حتی از کیفیت خدمات و تبلیغات کاسته میشود
- تعاونی: بازاریابی تعاونی زمانی شکل میگیرد که دو یا چند شرکت علاوهبر محصول یا خدمت خودشان روی محصول و خدمت همدیگر هم کار میکنند. در این نوع مارکتینگ اعضا بهصورت مشترک منافع و هدفهای مشترک خودشان را ترویج میدهند
ضرورت بازاریابی برای سازمان ها و کسب و کارها
بازاریابی یکی از اجزای اصلی موفقیت کسبوکار است؛ چراکه بر توانایی شرکت برای دستیابی به مشتریان، توسعه برند و درآمدزایی تاثیر میگذارد. در واقع مارکتینگ به عنوان راه نجاتی عمل میکند که برندها را به مشتریان بالقوه وصل میکند. تحقیقات بازاریابی به تیمهای مارکتینگ کمک میکند تا مخاطبان هدف خود را بهصورت بهتر بشناسند؛ در نتیجه پیام و ارتباط خود را بر اساس آن تنظیم کنند. سپس کسب و کارها میتوانند درک مثبتی از مشتریان خودشان داشته باشند. در ادامه، اهمیت بازاریابی برای کسبوکارها را همراه با دلایل آن مورد بحث قرار میدهیم:
- به آگاهی از برند کمک میکند: آگاهی از برند به کسبوکارها کمک میکند تا مشتریان خود را حفظ کنند و به مشتریان جدید دست یابند. یک بازاریابی موثر میتواند با قرار دادن یک نام تجاری در جایی که مصرف کنندگان یا سایر مشاغل ممکن است آن را ببینند، به ایجاد آگاهی از برند کمک کند
- باعث جذب مشتریان جدید میشود: یکی از دلایل اهمیت مارکتینگ، جذب مشتریان جدید است. این کار محصول یا خدمات در جهت رفع نیاز مشتریان بالقوه آنها را به استفاده از آن محصول یا خدمت ترغیب میکند. در نتیجه میتوان گفت این فعالیتها باعث ایجاد مشتریان جدید خواهد شد
- به حفظ مشتریان فعلی کمک میکند: مارکتینگ میتواند تاثیر بسیار زیادی در حفظ مشتریان فعلی کسبوکار داشته باشد. در واقع مشتریان فعلی به دنبال ارزشی هستند که دوباره از همان خرید خود را انجام دهند. بازاریابی با تکنیکها و استراتژیهایی که دارد، میتواند ارزشهایی برای مشتریان به وجود آورد و در نتیجه آنها را حفظ کند
- باعث افزایش فروش و درآمد میشود: شما نمیتوانید از اهمیت مارکتینگ در افزایش فروش چشمپوشی کنید. استراتژی موثر بازاریابی میتواند به افزایش و درآمد کسبوکارها کمک کند
- به حفظ سهم بازار کمک میکند: مارکتینگ به کسبوکارها کمک میکند که استراتژی رقابتی را بهدرستی اجرا کنند؛ در نتیجه این کار باعث حفظ سهم بازار و حتی پیشروبودن در بازار رقابتی کمک میکند
- باعث تقویت ارتباط با مشتریان میشود: مارکتینگ باعث میشود که کسبوکارها با مشتریان خود ارتباط مفید و موثری داشته باشند. داشتن ارتباط صمیمی بین مشتری و کسبوکار میتواند وفاداری مشتری را بیشتر کند
- مدیریت کسبوکار بهتر میشود: در مارکتینگ ابزارهای تحلیلی وجود دارند که باعث تصمیمگیری بهتر مدیران میشوند. این تصمیمات نهتنها به مدیریت بهتر کسبوکار کمک میکند باعث رشد آن هم میشود
جمعبندی
در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که ماركتينگ چيست؟ درواقع تعارف زیادی برای بازاریابی وجود دارد. اما بهصورت میتواند گفت مارکتینگ شامل تحلیل، برنامهریزی، اجرا و نظارت بر کلیه فعالیتهای است که یک کسبوکار برای بهدستآوردن مشتریان، جلبتوجه آنها به محصول یا خدمت خود و در نهایت ایجاد فروش، انجام میدهد. این کار میتواند مزیتهای زیادی مانند آگاهی از برند، بهبود ارتباط با مشتریان، سود بیشتر، حفظ مشتریان قبلی، رسیدن به مشتریان جدید و … را به دنبال داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید