تفاوت تخفیف و پروموشن چیست؟
درحالیکه اصطلاحات «تخفیف» و «تبلیغات» اغلب بهجای یکدیگر استفاده میشوند؛ اما معانی متفاوتی در دنیای بازاریابی و فروش دارند. درک تفاوت بین این دو مفهوم برای کسبوکارها جهت هدایت موثر فروش، افزایش تعامل با مشتری و درنهایت، افزایش سود نهایی بسیار مهم است. در این مقاله، قصد داریم تفاوت تخفیف و پروموشن را مشخص کنیم و تعاریف، اهداف و استراتژیهای آنها را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید تفاوتهای ظریف و درعینحال قابلتوجه بین این دو تاکتیک بازاریابی را بهخوبی درک کنید.
امید بخشعلی، مدرس و مشاور بازاریابی، با ارائه راهکارهای منحصربهفرد و مشاوره سیستم سازی فروش میتواند به کسبوکارها کمک کند تا فروش خود را افزایش دهند و به اهداف بازاریابی خود دست پیدا کنند. در ادامه مقاله همراه ما باشید.
تخفیف چیست؟
تخفیف عبارت است از کاهش قیمت اصلی یک محصول یا خدمات که بهعنوان انگیزه خرید به مشتریان ارائه میشود. این کاهش قیمت، مستقیم است که معمولاً بهصورت درصد یا مقدار ثابت مشخص میشود و در نتیجه قیمت کمتری برای مشتری بههمراه دارد. تخفیفها را میتوان به شکلهای مختلفی ارائه کرد و اغلب برای تسویه موجودی، افزایش فروش یا پاداشدادن به مشتریان وفادار به کار میرود. هدف اولیه از تخفیف ارائه یک سود واضح و ملموس برای مشتری، مقرونبهصرفهترکردن محصول یا خدمات و افزایش احتمال خرید است. استفاده از مشاوره فروش و بازاریابی به شما کمک میکند تا بین تخفیف و پروموشن، بهترین گزینه را انتخاب کنید.
انواع تخفیف
برای اینکه درک بهتری از تفاوت تخفیف و پروموشن داشته باشید، بهتر است با انواع آنها آشنا شوید. رایجترین انواع تخفیف عبارتاند از:
- کاهش قیمت: استانداردترین شکل تخفیف، کاهش قیمت تمامشده محصول است که بهصورت درصدی یا مبلغ نقدی ارائه میشود.
- خریدهای چندگانه: بسیاری از کسبوکارها برای خرید بیشاز یک محصول تخفیف میدهند. این نوع تخفیف میتواند بهشکل «یکی بخرید، دوتا ببر» یا تخفیف درصدی برای خرید دو یا چند محصول باشد.
- پکیج: تخفیفها میتوانند شامل ارائه یک پکیج محصولات باشند؛ به این معنی که خرید پکیجی، ارزانتر از خرید هر کدام از محصولات بهصورت جداگانه خواهد بود.
- تخفیف در خریدهای آتی: ارائه تخفیف در خریدهای آتی تاکتیکی است که برای اطمینان از بازگشت مشتری برای خرید مجدد طراحی شده است. البته این نوع تخفیف، ممکن است تاثیر کمتری نسبت به یک پیشنهاد تخفیف کاهش قیمت داشته باشد؛ زیرا برخی مشتریان فقط یکبار از کسبوکار خرید میکنند.
- حملونقل رایگان: بسیاری از مشتریان در هنگام تحقیق آنلاین محصولات، هزینه حملونقل را در نظر میگیرند. ارسال رایگان یک راه ساده برای ارائه تخفیف است. بااینحال، کسبوکارها باید به خاطر داشته باشند که امروزه برای بسیاری از مشتریان، حملونقل رایگان ممکن است لزوما بهعنوان یک تخفیف تلقی نشود.
پروموشن چیست؟
در ادامه بررسی تفاوت تخفیف و پروموشن، با مفهوم پروموشن چیست؟ آشنا خواهید شد. پروموشن یا ترویج یک استراتژی فروش بازاریابی است که هدف آن افزایش فروش، ایجاد تعامل یا ایجاد آگاهی از برند از طریق ارائه یک انگیزه یا تجربه باارزش به مشتریان است. پروموشن میتواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند هدیه رایگان همراه با خرید، پاداش وفاداری، مسابقه یا قرعهکشی یا پیشنهاد ویژه. ترویج برای ایجاد حس هیجان، فوریت یا انحصار در مورد یک محصول یا خدمات، تشویق مشتریان به انجام یک اقدام خاص، اشتراکگذاری یک پست یا بازدید از یک فروشگاه، طراحی میشود. هدف اصلی آن نه صرفا کاهش قیمت، بلکه ایجاد یک تجربه بهیادماندنی، ایجاد وفاداری به برند و ایجاد تعامل طولانیمدت با مشتری است.
انواع پروموشن
در قسمت قبل انواع تخفیف را معرفی کردیم. در این بخش به بررسی انواع پروموشن خواهیم پرداخت تا دید شفافتری نسبت به تفاوت تخفیف و پروموشن پیدا کنید.
- کوپنکد: ارائه کوپنکد یک تاکتیک محبوب برای برندهای تجارت الکترونیک است. بهجای اعمال تخفیف بر روی محصولات برای هر مشتری، کوپنکدها را میتوان برای مشتریان خاصی ارسال کرد، مانند آنهایی که برای دریافت یادآور ایمیلی ثبتنام کردهاند. تراکنش آنلاین به کسبوکار کمک میکند تا سفر مشتری را از بازیابی کوپنکد از طریق خرید محصول پیگیری کند. همچنین این روش یک راه مناسب برای جمعآوری آدرسهای ایمیل مشتریان و سایر اطلاعات برای کمپینهای آینده است. مزیت دیگر کوپنهای آنلاین، فوریبودن آنهاست. مشتری میتواند به کوپنکد خود دسترسی پیدا کند و بلافاصله خرید تخفیفدار انجام دهد.
- پاداشهای وفاداری: برنامههای وفاداری یک راهکار ایدهآل برای کسبوکارها هستند تا روابط خود را با مشتریان بهبود بخشند و اطمینان حاصل کنند که آنها به خرید دوباره ادامه میدهند. جوایز وفاداری میتواند شامل پیشنهادهایی مانند امتیاز وفاداری، کوپن پاداش یا یک محصول رایگان پساز تعداد معینی خرید باشد.
- ارجاع: برنامههای بازاریابی ارجاعی یک تاکتیک محبوب است که در آن مشتریان از ارجاع یک دوست به کسبوکار سود میبرند. نمونهای از یک تاکتیک ارجاع، ارائه یک جایزه نقدی برای هر ارجاع است. این نوع پروموشن به حفظ مشتریان فعلی کمک میکند و درعینحال باعث جذب مشتریان جدید میشود.
- رقابتها: تبلیغات تعاملی، مانند مسابقات، نظرسنجیها و آزمونها، راهی سرگرمکننده برای جذب مشتری و افزایش فروش هستند. کسبوکارها میتوانند در ازای محتوای تولیدشده توسط کاربر، اشتراکگذاریهای اجتماعی و سایر فعالیتهای تعامل با مشتری، تخفیفها، پیشنهادات ویژه یا جوایزی را به مشتریان ارائه دهند.
اکنون که با مفاهیم تخفیف و پروموشن آشنا شدید و انواع آنها را شناختید، به سراغ بررسی تفاوت این دو خواهیم رفت. به یاد داشته باشید که با سیستم سازی کسب و کارهای کوچک و استفاده از مزایای تخفیف و پروموشن، میتوان فروش و سود آنها را به میزان قابلتوجهی افزایش داد.
تفاوت تخفیف و پروموشن در چه مواردی است؟
اصلیترین تفاوت تخفیف و پروموشن این است که تخفیف یک کاهش قیمت است که به مشتریان ارائه میشود و معمولاً برای افزایش فروش، کاهش یا خالیکردن موجودی یا پاداش وفاداری است. تخفیف یک کاهش مستقیم در قیمت اصلی است که بهصورت درصد یا مبلغی ثابت ارائه میشود و محصول یا خدمات را برای مشتری مقرونبهصرفهتر میکند.
ازسویدیگر، پروموشن یک استراتژی بازاریابی است که با هدف ایجاد تجربهای فراموشنشدنی، ایجاد وفاداری به برند و ایجاد تعامل بلندمدت با مشتری، به تجربه خرید، ارزش اضافه میکند. پروموشنها ممکن است اشکال مختلفی مانند هدایای رایگان، جوایز وفاداری، مسابقات یا پیشنهادات ویژه داشته باشند و برای ایجاد حس هیجان، فوریت یا انحصار در مورد محصول یا خدمات طراحی شدهاند.
تخفیفها اغلب برای تحریک فروش کوتاهمدت استفاده میشوند؛ اما در صورت استفاده بیشازحد ممکن است منجر به حساسیت قیمت و کاهش حاشیه سود شوند. هدف اولیه از تخفیف، ارائه یک سود واضح و ملموس به مشتری، جذابیت بیشتر محصول یا خدمات و افزایش احتمال خرید است؛ اما برخلاف تخفیفها، پروموشنها اغلب بهطور مستقیم بر قیمت تاثیر نمیگذارند؛ اما در عوض یک مزیت نامشهود ارائه میکنند که تجربه خرید کلی را افزایش میدهد.
سخن پایانی
درحالیکه تخفیف و پروموشن، هر دو استراتژیهای بازاریابی هستند که برای هدایت فروش و تعامل با مشتری استفاده میشوند؛ اما اهداف متفاوتی را دنبال میکنند و مزایای متمایزی را ارائه میدهند. تخفیف باعث کاهش مستقیم قیمت میشود و محصول یا خدمات را مقرونبهصرفهتر میکند، درحالیکه پروموشن به تجربه خرید ارزش میافزاید و تجربهای بهیادماندنی و جذاب برای مشتری ایجاد میکند. ازاینرو درک تفاوت تخفیف و پروموشن برای کسبوکارها برای ایجاد موثر استراتژیهای بازاریابی که اهدافشان را برآورده میکنند، مهم است. امید بخشعلی، مشاور و مدرس بازاریابی و فروش، با بهرهگیری از تخصص و تجربه خود, برگزاری کلاس های سازمانی فروش میتواند به شما کمک کند تا استراتژیهای کارآمدی برای بازاریابی و فروش خود تدوین کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید