تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟
اگر از گروههای مختلف افراد عادی درباره مفهوم بازاریابی سوال کنید، قطعا پاسخهای مشابهی را دریافت میکنید؛ چرا که اکثر افراد فکر میکنند که بازاریابی، همان تبلیغات برای فروش محصول یا ارائه خدماتی خاص است. باور بیشتر مردم بر این است که اگر تنها ویژگیهای خوب محصولی را به دیگران بگویند، بازاریابی انجام دادهاند؛ بر همین اساس، امروزه بسیاری از موقعیتهای شغلی مختلفی را در قالب بازاریاب مشاهده میکنید. این در حالی است که شاید بیشتر افرادی که بدون دانش اولیه کار میکنند، در واقع تبلیغات ساده انجام میدهند.
بازاریابی و تبلیغات دو مفهوم کاملا جداگانه هستند و در جایگاههای خاصی به کار برده میشوند؛ اما هر دو آنها، هدف مشترکی دارند. بنابراین بیایید برای همیشه تفاوت بازاریابی و تبلیغات را بدانید و در جایگاه صحیح از آنها استفاده کنید.
مشاوره فروش با امید بخشعلی
بازاریابی چیست؟
بازاریابی نوعی روش تجاری است که بر اساس پیشبینی نیازها و خواستههای مشتریان انجام میشود. کسبوکارها برای ارائه خدمات خود به مشتریان، با استفاده از تحقیقات بازار، اطلاعات مختلفی از مشتریان را به دست میآورند. سپس با استفاده از این اطلاعات، میتوانند همزمان همزمان خدمات بهتری را ارائه کنند و درآمد خود را افزایش دهند.
انجام امور مربوط به بازاریابی با استفاده از تلاشهای تیم متخصص انجام میشود و زیر مجموعههای مختلفی دارد. همچنین بازاریابی ، تکنیکهای گوناگونی دارد که همین موارد، باعث ایجاد تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات میشود. تکنیکهای مهم در بازاریابی شامل موارد زیر هستند:
- دیجیتال مارکتینگ: یکی از اصلیترین تکنیکهای بازاریابی، بازاریابی دیجیتال است. در این تکنیک، کسبوکارها با مشتریان بالقوه از راههای وبسایت، ایمیل و شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار میکنند
- بازاریابی سنتی: در بازاریابی سنتی، برندها جدای از موارد موجود در دیجیتال مارکتینگ، از راههای دیگری مانند چاپ، بیلبورد، رادیو و تلویزیون با مخاطبین ارتباط برقرار میکند
- بازاریابی رسانههای اجتماعی: این تکنیک، زیر مجموعه بازاریابی مارکتینگ است که از شبکههای اجتماعی بزرگ مانند فیسبوک، توییتر یا اینستاگرام برای ارتباط با افراد خارج از سازمان استفاده میشود
- بازاریابی جهانی: کسبوکارها با اجرا کردن تکنیکهای بازاریابی جهانی میتوانند استراتژی واحدی را برای پیدا کردن مشتریان در سطحهای محلی، ملی و بینالمللی به کار بگیرند
- بازاریابی رابطه: این تکنیک باعث ایجاد ارتباط 1 به 1 با مشتریان میشود و هدف اصلی آن، حفظ و وفاداری مشتری در زمان طولانی است
- مدیریت برند: مدیریت برند باعث ایجاد ارتباطی قوی بین کسبوکار و مشتریان میشود. اغلب برای اجرای این تکنیک، از لوگو، طراحی، بستهبندی و عناصر دیگر استفاده میکنند
تبلیغات چیست؟
تبلیغات هم یکی دیگر از روشهای تجاری است که در آن، کسبوکارها برای نمایش نام خود در مکان یا جای خاصی، هزینه پرداخت میکنند. به بیان دیگر، هر فرایندی که بر اساس آن، محصول یا خدمتی برای مشتریان شناختهتر شود، تبلیغات محسوب میشود.
تبلیغات، پیامهای مختلفی درباره محصولات، خدمات و ایدههای برند شما را به تمامی نقاط جهان نشان میدهد. همچنین افراد با استفاده از نقش تبلیغات در بازاریابی، میتوانند محصولات و خدمات را راحت بفروشند و نام برند خود را هم در ذهن دیگران برجستهتر کنند. همچنین شرکتها تسلط کاملی بر تبلیغات خود دارند و ارتباط یک طرفهای را ایجاد میکنند.
تکنیکهای مختلفی برای اجرای تبلیغات وجود دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید:
- تبلیغات سنتی: در تکنیک تبلیغات سنتی، آگهیهای فروش بیشتر در روزنامهها، تلویزیون و رادیو بخش میشود
- تبلیغات خردهفروشی: برخی از برندها محصولات یا خدمات خاصی را در فروشگاههای خرده فروشی قرار میدهند تا فروش خود را بیشتر کنند. مثلا ممکن است که تبلیغات برند را در سبد خرید مشتریان قرار دهند یا به صورت برچسب به دیوار فروشگاه بچسبانند
- تبلیغات آنلاین: نوع جدیدی از تبلیغات، در اینترنت و رسانههای اجتماعی ارائه میشود. مثلا ممکن است که جمله تبلیغاتی از برند خاصی را در موتور جستجو، بنر وبسایتها، فیلمهای تبلیغاتی و محتواهای مربوط به تبلیغات محصولات مشاهده کنید
- تبلیغات موبایلی: همانطور که از نام این تکنیک مشخص است، شما تنها نیاز به تلفن همراه برای تبلیغات دارید. این تکنیک با استفاده از شمارهگیر خودکار، بنر برای دانلود برنامهها و تبلیغ کلیک به تماس انجام میشود
- تبلیغات در فضای باز: حتما شما هم در خیابانها، بنرهای تبلیغاتی بزرگی را مشاهده کردهاید. این تکنیک بیشتر در قسمتهای شلوغ و فضای بیرونی ساختمانها اجرا میشود. نمونههایی از آن شامل بیلبورد، بنر و وسایل نقلیه مارک دار است
- تکنیک پرداخت به ازای کلیک: این نوع تبلیغات هم در فضای آنلاین انجام میشود. به این صورت که فرد را ترغیب به کلیک روی صفحه وبسایت و در نتیجه افزایش ترافیک آن میکند
بازاریابی و تبلیغات چه تفاوت هایی دارند؟
برای ثمربخشی بهتر تکنیکهای مربوط به فروش، باید تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات را مشخص کنیم. با شناسایی این تفاوتها، باعث بهبود فروش محصولات میشوید. بنابراین در ادامه، برخی از تفاوتهای این دو را معرفی میکنیم:
تبلیغات بخشی از بازاریابی است
تبلیغات بخشی از بازاریابی است و این موضوع، جزو مهمترین تفاوت فروش و بازاریابی است. زمانی که استراتژی بازاریابی موفقی داشته باشید، تبلیغات موثرتری هم در سطوح مختلف انجام میدهید. همچنین تا زمانی که ارتباطات بازاریابی وجود نداشته باشد، تبلیغات در رسانههای مختلف قرار نمیگیرند.
تکنیکهای استفاده شده در بازاریابی و تبلیغات متفاوت است
اگر مطالب موجود در قسمت قبل را مطالعه کرده باشید، متوجه این موضوع میشوید که هر کدام از کسبوکارها برای فروش محصولات وخدمات خود، از تکنیکهای خاصی از بازاریابی و تبلیغات استفاده میکنند که این تکنیکها کاملا با هم متفاوت هستند.
میزان سرمایه برای هر کدام متفاوت است
میزان هزینهای که باید برای بازاریابی خرج کنید، خیلی بیشتر از تبلیغات است. در تبلیغات، متناسب با تکنیکهای موجود در آن، باید هزینههای مختلفی از جمله هزینه اینفلوئنسر، نویسنده متن و هزینه انتشار متن در رسانههای مختلف را بپردازید. اما در بازاریابی، هزینهها برای استخدام افراد متخصص و ابزارهای لازم بازاریابی صرف میشود.
KPlها برای آنالیز موفقیت
در بازاریابی برای آن که میزان اثربخشی عملکرد خود را متوجه شوید، باید شاخصهای مختلفی از جمله میزان رضایت مشتری، سهم بازار، میزان فروش فصلی و سالانه، نرخ بازگشت سالانه، ارزش طول عمر مشتری و شاخص خلوص مروجان را بررسی کنید. اما در تبلیغات باید نرخ بازگشت هزینه تبلیغات، نرخ تعامل، نرخ تبدیل و تعداد بازدیدکنندگان تکراری را در نظر بگیرید.
مدت زمان اثربخشی
دامنه فعالیتها و هدفهای بازاریابی، گستردهتر از تبلیغات است؛ بنابراین قطعا در مدت زمان اثربخشی هر کدام از آنها تفاوت وجود دارد. اجرای تکنیکهای بازاریابی، در مدت زمان طولانیتری به نتیجه میرسند. اما تکنیکهای تبلیغات، متناسب با مدت زمان کمپین تبلیغاتی تعیین میشوند. بنابراین شما میتوانید بعد از تمام شدن دوره تبلیغات خود، روند پیشرفت و اثربخشی آن را بررسی کنید.
ارتباط بین بازاریابی و تبلیغات چیست؟
شاید با وجود تفاوت بازاریابی و تبلیغات، برای شما این سوال پیش بیاید که اصلا ارتباط بین بازاریابی و تبلیغات چیست؟ کدام یک از آنها بهتر است؟ در پاسخ باید بگوییم که در واقع تبلیغات، یکی از زیرمجموعههای بازاریابی است. نقش تبلیغات در بازاریابی کاملا تاثیرگذار است و اصلا نمیتوان در بین آنها، یکی را برتر بدانیم.
تمامی کسبوکارها بر اساس موقعیتهای کاری خود، میتوانند از بازاریابی یا تبلیغات برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده کنند. در واقع هدف اصلی هر دوی این مفاهیم، جذب بیشتر مخاطبان است. اگر میخواهید برند خود را در بین مردم شناختهتر کنید، بهتر است که استراتژی بازاریابی و تبلیغات را به طور همزمان اجرا کنید.
جایگاه و اهمیت بازاریابی و تبلیغات در کسب و کارها
بازاریابی و تبلیغات، دو عامل مهم برای پیشرفت کسبوکارها هستند؛ اما اگر میخواهید جایگاه بازاریابی و تبلیغات در برندها را بدانید، در دو قسمت مختلف درباره آن صحبت میکنیم:
جایگاه بازاریابی در کسبوکارها
بازاریابی برای ارتقای محصولات و خدمات برندها کاملا ضروری است. با استفاده از بازاریابی به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا میکنید؛ اما مهمترین مسئولیتهای بازاریابی در کسبوکارها، شامل موارد زیر است:
- تعریفکردن و مدیریت بهتر برند
- مدیریت کمپین بازاریابی
- تولید محتوای بازاریابی و تبلیغاتی
- بازاریابی عملکرد و انجام تحقیقات رقابتی
- مدیریت و نظارتکردن بر کانالهای رسانه اجتماعی
- تولید کردن ارتباطات داخلی
- رابطی بین رسانهها و مخاطبان
- مدیریت فروشندگان
جایگاه تبلیغات در کسبوکارها
با شناخت جایگاه بازاریابی در کسبوکارهای مختلف، نوبت به آگاهی از جایگاه تبلیغات در برند میرسد. با استفاده تبلیغات، ارتباط مستقیم کسبوکار با مخاطبان فراهم میشود. اما مهمترین مسئولیتها و اهمیتهای تبلیغات در برندها، شامل موارد زیر است:
- آموزشدادن به مشتری درباره خدمات و محصولات
- درک بهتر برند برای مشتریان
- ایجاد تقاضا برای محصولات و خدمات
- جذب مشتریان جدید
- نگهداشتن مشتریان قبلی
جمعبندی
با آگاهی از موارد مهم درباره تفاوت بازاریابی و تبلیغات و جایگاه هر کدام در بهبود فروش محصولات، حتما دید جامعی نسبت به هر کدام پیدا میکنید. به کارگیری هر کدام از مفاهیم بازاریابی و تبلیغات برای برندها، کاملا ضروری است. البته توجه داشته باشید که اجرای تکنیکهای بازاریابی و نقش تبلیغات در بازاریابی، نیاز به دانش تخصصی در حوزه فروش دارد.
بنابراین اگر میخواهید در انجام امور مربوط به بازاریابی و تبلیغات موفق باشید، امید بخشعلی به شما در این زمینه کمک میکند. اگر در انتخاب آقای امید بخشعلی برای آموزش و مشاوره فروش دچار تردید هستید، میتوانید توصیههای افراد متخصص درباره ایشان را در سایت شخصی امید بخشعلی مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید