اصول بازاریابی مرحله به مرحله
اینترنت در دنیای امروز ارتباط کسبوکارها با مشتریان بالقوه را بسیار آسانتر کرده و همین امر به نوبه خود باعث تسهیل بازاریابی شده است؛ اما با وجود تمامی فناوریهای جدیدی که در اختیار بازاریابان قرار دارد، باز هم باید به اساسیترین اصول بازاریابی واقف باشید. شما میتوانید با مشاوره بازاریابی و فروش از امید بخشعلی به این دنیای بزرگ جذاب وارد شوید.
10 اصل مهم بازاریابی در جهان
فناوری در دو دهه اخیر به قدری پیشرفت کرده که نحوه تجارت همه را متحول کرده است. بنابراین بازاریابان باید بسیار هشیار باشند و اصولی را در این حوزه رعایت کنند تا با سرعت پیشرفت همگام شده و از قافله عقب نمانند. این اصول که در ادامه ذکر میشوند، ماهیت بسیار سادهای دارند؛ اما بسیار مهم و سرنوشتساز محسوب میشوند.
قانون اول: خودتان را بشناسانید
به عنوان اولین قانون باید بدانید مردم فقط با افرادی که به آنها اعتماد دارند، به تجارت میپردازند. به همین دلیل هر کسبوکاری که تلاش میکند خود را به مردم عرضه کند، باید خود را به آنها بشناساند. بازاریاب باید تلاش کند تا زمینه یا زمینههای مشترک خود با مخاطبانش را یافته و از این طریق واقعیترین جنبه کسبوکارش را ارائه دهد. نیازی نیست مشتریان همهچیز را در مورد کسبوکار شما بدانند؛ بلکه باید به اندازهای بدانند تا بتوانند تصمیم بگیرند که میخواهند به شما اعتماد کنند یا خیر.
قانون دوم: رقابت را جدی بگیرید
برای یک بازاریاب، وسوسهانگیز است که باور کند محصول یا خدماتش در جهان بهترین است؛ اما واقعیت این است که گزینههای مختلفی از یک محصول یا خدمت در دسترس مردم قرار دارد. مشتریان شما این آزادی را دارند که به هر کجا میخواهند بروند و شما به عنوان یک بازاریاب، باید به آزادی آنها احترام بگذارید. شما باید در عوض رقابت را جدی بگیرید و همیشه برای متمایز شدن از رقبا تلاش کنید.
قانون سوم: با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید
یکی از مهمترین اصول بازاریابی، ارتباط با مخاطب است. همه انسانها در زمینه کاری شما تخصص ندارند و این امر مانعی بر سر راه بازاریابان به شمار میآید. برای غلبه بر این مانع، بازاریاب باید راهی بیابد تا پیامش را به افراد با هر سطح تجربهای برساند. این بدان معنی است که اصطلاحات فنی و تخصصی باید حذف شوند. همه پیامهای بازاریابی باید به زبانی ارائه شوند که برای همگی قابل درک باشد. ارائه خدمات به یک بخش از مخاطبان، شانس بازاریاب را برای به موفقیت رسیدن محدود میکند.
قانون چهارم: پیشرفت با سرعت مخاطب
زندگی حرفهای یک بازاریاب از ریتم سریعی برخوردار است. بنابراین اکثر این افراد تمایل دارند تجارتشان را نیز در تعامل با مخاطبان به همین سرعت پیش ببرند. در صورتی که بسیار مهم است که سرعت مخاطبان خود را درک کنید و در آن سطح فعالیت کنید. حرکت بیش از حد سریع در طول فرآیند، پتانسیل ایجاد بیثباتی دارد. روابطی که کسبوکارها با مشتریان خود دارند، بیش از هر چیز دیگری مهم است. این روابط باید به هر قیمتی حفظ شوند.
قانون پنجم: مشتریان خود را خوشحال کنید
همه ما این جمله معروف را شنیدهایم که میگوید: «همیشه حق با مشتری است». برخی از بازاریابان این مفهوم را حذف میکنند که بدترین کار ممکن است. بازاریاب باید تلاش کند تا همیشه از انتظارات مخاطبان خود فراتر برود. بنابراین، طبق قانون پنجم از اصول بازاریابی، شما باید مشتریان خود را آنقدر خوشحال کنید که وفادار بمانند و در حالت ایدهآل، در مورد برتری کسبوکار شما با دیگران صحبت کنند. در واقع مهمترین تفاوت بازاریابی و تبلیغات را میتوان همین دانست که تبلیغات صرفا روشی برای ارسال پیام به مخاطب است؛ اما یک بازاریاب موفق باعث تسهیل روابط و تعامل بین شرکت و مشتریان میشود.
بیشتر بخوانید: تفاوت بازاریابی و تبلیغات
قانون ششم: قابل اعتماد باشید
ارائه خدمات قابل اعتماد به مشتریان تاثیر زیادی بر کسبوکار شما دارد. وقتی حضورتان را در حوزه صنعت خود توسعه میدهید، شناخت برند با ویژگیهای خوب اعتماد مشتری را بر میانگیزد. اینکه خود را به عنوان فردی صادق معرفی کنید که قصدش کمک به مشتری است، کسی را که تا حالا با شما تعاملی نداشته، تشویق میکند که اولین خرید خود را انجام دهد و در نهایت شما را برای نیازهای تجاری آینده خود نیز در نظر بگیرد
قانون هفتم: رقبای خود را درک کنید
درک محصولات و خدمات رقبا یکی از مهمترین اصول بازاریابی است. این کار به شما کمک میکند تا به مشتریان توضیح دهید که چرا محصول شما متفاوت و بهتر است. وجود بازارهای مختلف و رقابت، تاثیر فوقالعادهای بر توانایی شما در جهت فروش موثر محصول دارد. بنابراین آگاه شدن از قیمتها، ویژگیها و قابلیت اطمینان رقبا به شما کمک میکند تا خود را در بازار جای دهید و تشخیص دهید که در چه بخشی خدمت یا محصولی منحصربهفرد برای ارائه دارید.
قانون هشتم: محتوای خود را در دسترس قرار دهید
اگر بگوییم که مهمترین ابزار بازاریابی، محتواست، اغراق نکردهایم. با این فرض به مردم نزدیک شوید که چیزی در مورد محصول، خدمات یا صنعت شما نمیدانند. حذف اصطلاحات تخصصی حوزه کاری و ارائه توضیحات ساده برای پیشنهادات شما به مردم در درک پیام شما کمک میکند. به همین ترتیب، زبانی را که در محتوای آنلاین استفاده میکنید نیز سادهسازی کنید. وقتی مشتریان تصمیم میگیرند خریدی انجام دهند، پردازش سادهتر، زبان رسا و گرافیک ساده برای آنها آسانتر خواهد بود.
قانون نهم: صبر و حوصله به کار ببندید
شاید بتوان یکی از مهمترین اصول بازاریابی حرفه ای را صبر و حوصله در کار دانست. محیط کار بازاریابی اغلب سریع و متمرکز بر فروش است. در ارتباطات خود با مشتریان، تمرکز انحصاری روی آنها در طول مدت تعامل مفید واقع میشود. حتما درباره محصول یا خدمات خود توضیح داده و فرصت کافی برای سوال یا درخواست اطلاعات بیشتر در اختیار مشتریان قرار دهید. روابط، هسته اصلی بازاریابی است و نشان دادن توجه و صبر در برخورد با مشتریان به شما در حفظ ارتباطات مثبت با آنها کمک میکند.
قانون دهم: فراتر از انتظارات عمل کنید
جدی گرفتن نیازها، نگرانیها و بازخورد مشتریان به شما کمک میکند تا از تجربه مثبت مشتری اطمینان حاصل کنید. افزایش وفاداری مشتری، بهبود پایگاههای مشتریان و نظرات مثبت، همگی مزایایی فراتر از انتظارات مشتری هستند که به عنوان قانون دهم از اصول بازاریابی مورد تاکید واقع شدهاند. برای فراتر از انتظار عمل کردن در طراحی کمپین بازاریابی خود، اقدامات زیر را در نظر بگیرید:
- زمان پاسخگویی سریع داشته باشید
- امور را پیوسته پیگیری کنید
- خدمات خود را مطابق با مشتریانتان شخصیسازی کنید
سعی کنید هر بخش از تجربه خرید یا تعامل را برای هر مشتری شخصیسازی کنید. وقت گذاشتن برای پیگیری مکالمه قبلی یا رسیدگی به نگرانی خاصی که مشتریان داشتند، باعث بروز احساس قدردانی در آنها میشود.
مراحل فرایند بازاریابی
فرآیند بازاریابی یک دستورالعمل گامبهگام برای تلاشهای بازاریابی سازمان است. در اینجا شش مرحله از فرآیند بازاریابی را توضیح دادهایم و در ادامه نیز فلوچارت فرایند بازاریابی را مشاهده خواهید کرد.
مرحله اول: ماموریت
اصول و فرایند بازاریابی بر پایه بیانیت ماموریت استوار است. بنابراین ابتدا ماموریت شرکت را شناسایی و درک کنید. بیانیه ماموریت توضیح میدهد که چرا یک شرکت وارد این حوزه از تجارت شده و چگونه میتواند برای مصرفکنندگان مفید باشد. گاهی اوقات بیانیه ماموریت، یک آرزوست که کارکنان را برانگیخته و الهامبخش مشتریان است؛ یا صرفا بیانی سرراست است در مورد اینکه شما و شرکتتان که هستید.
مرحله دوم: تحلیل موقعیت
مرحله دوم فرآیند بازاریابی استراتژیک، ارزیابی عوامل داخلی و خارجی است که بر تجارت و بازار شما تاثیر میگذارد. تجزیه و تحلیل شما نقاط قوت و چالشهایی را که با آنها روبهرو هستید، روشن میکند. در ضمن یک دید واضح و عینی از سلامت کسبوکار شما، مشتریان فعلی و آیندهتان، روندهای صنعت و موقعیت شرکت در بازار به شما ارائه میدهد. روشهای مختلفی برای انجام این تحلیل وجود دارد. یکی از رایجترین آنها تحلیل SWOT است: تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها.
مرحله سوم: طرح بازاریابی
اکنون که فرصتها را از طریق تجزیه و تحلیل شناسایی کردهاید، باید اولویتبندی کرده و مشخص کنید که کدامیک را دنبال میکنید. نوشتن یک برنامه بازاریابی، مشتریان هدف شما و نحوه دستیابی به آنها را مشخص میکند. در ضمن این برنامه باید پیشبینی نتایج را نیز در بر بگیرد.
مرحله چهارم: توسعه تصمیمات در مورد آمیخته بازاریابی
در این مرحله از فرآیند بازاریابی استراتژیک، زمان آن رسیده که روی «چگونگی» برنامهریزی تمرکز کنید. آمیخته بازاریابی شما بر اساس اصل 4P بازاریابی، یعنی محصول، قیمت، تبلیغات و مکان مشخص میشود. 4P شما را راهنمایی میکند تا روشی بیابید که از طریق آن ارزش محصول خود را به مشتریان منتقل کنید.
مرحله پنجم: اجرا و کنترل
اکنون زمان آن رسیده که برنامه خود را عملی کرده و نحوه و زمان اجرای طرح خود را مشخص کنید. در این مرحله از فرآیند بازاریابی استراتژیک، شما با مشتریان تماس خواهید گرفت تا آنها را در مورد محصول یا خدمات خود مطلع و متقاعد کنید. مراحل بعدی شما شامل به دست آوردن منابع برای بازاریابی محصول، سازماندهی کارکنان و ایجاد تقویم برای است.
جمعبندی
به یاد داشته باشید که فرآیند بازاریابی استراتژیک، فرآیندی پویاست. بنابراین برای پیادهسازی موفقیتآمیز اصول بازاریابی باید ضمن اطلاع از نحوه بازاریابی موفق و تسلط بر اجرای آن، به طور منظم نتایج برنامه خود را اندازهگیری و ارزیابی کنید. این امر به شما کمک میکند تا ببینید که آیا به اهداف خود میرسید یا خیر و متوجه شوید که در کدام بخشها باید تاکتیکهایی را برای بهبود نتایج تعیین کنید. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با شیوهها و ارکان بازاریابی موفق سایر مقالات سایت امید بخشعلی را نیز مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید