اتوماسیون فروش چیست؟
کافی است یکبار معامله چربونرمی را بهخاطر بیحواسی خود ازدست بدهید یا فراموش کنید ایمیل مهمی را به شرکای خود ارسال کنید. در چنین شرایطی چه چیزی میتواند ناجی کسبوکار شما باشد؟ اتوماسیون فروش! یک سیستم هوشمند که یارِ غار کسبوکارتان میشود که با خودکارکردن وظایف تکراری و وقتگیر، نظم فوقالعادهای به فرایند فروش شما میبخشد و استفاده از آن معجزهای در کسبوکارتان بهحساب میآید.
برای همین است که شما میتوانید با دریافت مشاوره فروش از امید بخشعلی دانش خود را برای ایجاد یک استراتژی قوی در استفاده از اتوماسیون فروش، تقویت کنید و فروش خود را بهطور چشمگیری افزایش بدهید. در این مقاله همه چیز را درباره آن خواهید دانست!
اتوماسیون فروش چیست؟
اتوماسیون فروش یک نرمافزار و مجموعهای از ابزارها و فرایندهاست که بهطور خودکار و اتوماتیک با تنظیمات شما، وظایف تکراری و وقتگیر کسبوکارتان را انجام میدهد. این سیستم فروش میتواند وظایف تکراری و خستهکنندهای مثل ارسال ایمیلهای پیگیری، گزارشدهی، بهروزرسانی سرنخهای فروش و حتی تعامل با مشتریان در شبکههای اجتماعی را اتوماتیک انجام دهد و به شما کمک کند تا زمان و انرژی بیشتری در بخشهای اساسی و مهم کسبوکار خود بگذارید. اگر این اتوماسیون به CRM متصل باشد میتواند جادویی در فروش شما ایجاد کند.
CRM چیست و چه ربطی به اتوماسیون فروش دارد؟
CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، سیستمی هوشمند است که به شما کمک میکند تا اطلاعات مربوط به مشتریان، ارتباط و تعاملات شما با آنها و فرصتهای فروش خودتان را بهطور کامل و دقیق در یکجا جمعآوری، سازماندهی و تحلیل کنید. با CRM میتوانید:
- یک بانک اطلاعاتی جامع از مشتریان خود بسازید و اطلاعات تماس،تاریخچه خرید، علایق و نیازهای هر مشتری را بهطور کامل دردست داشته باشید.
- سابقه تعاملات خود با هر مشتری (از جمله ایمیل، پیامک، تماس و…) را دقیق پیگیری کنید.
این امکانات به شما کمک میکنند تا روابطی عمیق و قوی با مشتریانتان شکل بدهید و فرایند فروش خود را به بهترینشکل مدیریت کنید تا به سودهای انفجاری برسید. شما میتوانید اتوماسیون فروش خود را با CRM ادغام یا از CRM استفاده کنید که امکانات اتوماسیونسازی داشته باشد. خوب بگردید و یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری پیدا کنید که ماژول اتوماسیونسازی را برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ داشته باشد.
اتوماسیون فرایند فروش
قبلاز اینکه وارد اتوماسیون فروش شوید این را بدانید که این سیستم قرار نیست جایگزین تعاملات انسانی شما بشود. این ابزار پرطرفدار به تیم فروش شما کمک میکند تا وظایف تکراری خود را اتوماتیکسازی کنید و زمان بیشتری را برای کارهای مهمتری مثل ایجاد روابط قویتر با مشتریان یا ساخت معاملات درخشان بگذارید. تحقیقات نشان داده است شرکتهایی که از اتوماسیون فرایند فروش استفاده کردهاند، تا ۳۰ درصد سریعتر به سود رسیدهاند و توانستهاند ۴۰ درصد از زمان روزانه خود (که صرف وظایف تکراری میشد) را آزاد کنند. بسیاری از شرکتهای بزرگ بهکمک این سیستم هوشمند، به موفقیتهای اعجابآوری رسیدهاند.
در رابطه با سیستم سازی فروش بیشتر بدانید.
اتوماسیون فروش چه وظایفی انجام میدهد؟
همانطور که گفته شد، نمیتوان کل فرایند فروش را بهطور کامل خودکار کرد. بعضی از کارها هنوز نیاز به دخالت انسان دارند؛ ولی طبق مطالعات موسسه مکنزی، میشود یکسوم از فعالیتهای عملیاتی فروش را اتوماتیک کرد. در یک کلام، استفاده از اتوماسیون فروش یعنی یک فرصت فوقالعاده برای آزادکردن وقت باارزش فروشندهها و درعینحال، ایجاد یه فرایند فروش روانتر و کارآمدتر!
ابزارهای اتوماسیون فروش به کاربرانشان اجازه میدهند تا در کنار کارهایی که به ارتباط انسانی نیاز دارند، بعضی از کارها هم بهطور خودکار توسط نزمافزارها انجام شود؛ اما اتوماسیون فروش چه وظایفی را خودکار میکند؟
پیشبینی فروش
با استفاده از دادههای مربوط به تاریخ و الگوهای مختلف، نرمافزار اتوماسیون فروش میتواند به شما کمک کند تا پیشبینی دقیقی از فروشهای بعدی خودتان داشته باشید. این اطلاعات باعث میشود که در برنامهریزی بهتر، تخصیص منابع و تعیین اهداف کسبوکارتان، واقعبینانهتر عمل کنید.
مدیریت منابع انسانی
سیستمی که از آن حرف میزنیم دستیاری هوشمند است که در یافتن، استخدام و حفظ بهترین استعدادها برای تیم فروش به شما کمک میکند. این شامل وظایفی مثل مدیریت پایگاه داده رزومهها، برنامهریزی مصاحبهها، ارسال پیشنهادات شغلی و پیگیری استخدام کارمندان جدید است.
بیشتر بخوانید:علم فروش چیست؟
شناسایی سرنخهای فروش یا لید
سرنخ فروش یا لید همان افراد یا سازمانهایی هستند که به احتمال زیاد به محصولات یا خدمات شما علاقهمند باشند و در آینده به مشتریان شما تبدیل شوند. در حقیقت همان مشتریان بالقوه! اتوماسیون فروش بهطور خودکار سرنخهای جدید را از وبسایت، شبکههای اجتماعی و سایر منابع جمعآوری میکند. بعد از آن میتواند این سرنخها را براساس معیارهای ازپیشتعیینشده، برای پیگیری توسط تیم فروش شما ارائه بدهد.
تعیین سهمیه
این نرمافزار در تعیین سهمیههای واقعبینانه برای هر کدام از نمایندگان فروش به شما کمک میکند. این سهمیه میتواند براساس عملکرد گذشته، شرایط بازار و اهداف کلی شرکت شما باشد.
مدیریت سفارشات
سفارشات مشتریان خود را اتوماتیک دریافت، پردازش و پیگیری کنید؛ یعنی وظایفی مثل صدور فاکتور، بهروزرسانی موجودی و ارسال اعلانهای حملونقل را خودکار انجام میدهد.
ارتباطات و پیگیریها
بهجای اینکه بهکمک ایمیلها، پیامکها و تماسهای تلفنی بهصورت دستی با مشتریان بالقوه خود برقرار کنید، از اتوماسیون استفاده کنید تا بدون دخالت شما، تعاملات کسبوکارتان را با مشتریانتان حفظ کند. فکرش را هم نمیکنید که استفاده از این امکانات تا چه اندازه در صرفهجویی زمان شما تأثیرگذار است. البته توجه کنید که همیشه و بهصورت دائمی از این امکان استفاده نکنید. بعضی وقتها ایمیلهای اختصاصی برای مشتریانتان بفرستید، پیامکهای مخصوص با اسم و عنوان مشتری ارسال کنید و بهجای تماسهای تلفنی ضبطشده، تماسهای واقعی بگیرید!
گزارشها و تحلیلهای فروش
هر کسبوکاری نیاز به گزارشهای دقیق و کامل از عملکرد فروش خود دارد. فکرش را بکنید که بهجای درگیرکردن زمان و انرژی یک نیروی انسانی، یک سیستم هوشمند گزارش جامع فروش را در کمترین زمان به شما تحویل بدهد. چنین گزارشی در شناسایی نقاط قوت و ضعف، ردیابی پیشرفت و ایجاد تصمیمات عالی برای بهبود نتایج فروش به تیم شما کمک بزرگی خواهد کرد.
مدیریت قیف فروش
هر مرحله از قیف فروش، نیاز به سازماندهی و بهبود شرایط مربوط به خودش را دارد. اتوماسیون فروش به صاحبان مشاغل این امکان را میدهد که در مراحل مختلف قیف فروش، معاملات را ردیابی، مراحل بعدی را تعیین کنند و به یک اولویتبندی عالی از فرصتهای پیش رو برسند.
نکات طلایی استفاده از اتوماسیون فروش
برای اینکه بهترین بهرهوری را از این اتوماسیون پرطرفدار بگیرید، به چند نکته طلایی توجه کنید:
اهداف خود را مشخص کنید
قبلاز سرمایهگذاری در هر نرمافزار اتوماسیون فروش، مهم است که اهداف خود را بهطور واضح مشخص کنید. میخواهید با اتوماسیون به چه چیزی دست پیدا کنید؟ افزایش نرخ تبدیل؟ کاهش زمان چرخه فروش؟ یا صرفهجویی در زمان و منابع؟
همه دادهها را جمعآوری و درست ادغام کنید
برای اینکه اتوماسیون شما بهطور موثر کار کند، به دادههای باکیفیت و کامل نیاز دارید. تمام دادههای مربوط به مشتریان بالقوه خود را شناسایی و جمعآوری و در یک پلتفرم واحد ادغام کنید.
در استفاده از این سیستم افراط نکنید
بههرحال هر سیستم هوشمندی یکجور دستیار در بهحساب میآید. تمام کارهای مربوط به تیم فروش را به اتوماسیون فروش نسپارید. گاهی پیامها و ایمیلها را شخصیسازی کنید و بهصورت دستی ارسال، نتایج دادهها را تجزیه و تحلیل کنید و برای دفعات بعد، دادههای باکیفیتتری به سیستم بدهید. بهطور کلی از این نرمافزار خودکارسازی، بهعنوان مکمل تلاشهای تیم فروش خود استفاده کنید؛ نه جایگزین آن!
سخن پایانی
مهمترین اصلی در فروش عالی، داشتن یک استراتژی مشخص است. قبلاز شروع کار با اتوماسیون فروش، یک استراتژی شفاف برای نحوه استفاده از آن داشته باشید. برای اینکه بتوانید بهترین استفاده را از چنین سیستم هوشمندی داشته باشید، لازم است که با مدرس بازاریابی و فروش مجرب مانند مجموعه تخصصی امید بخشعلی در ارتباط باشید تا با مشاوره بازاریابی و فروش اختصاصی در زمینه کسبوکار خود، انقلابی در تیم فروشتان بهوجود بیاورید.
دیدگاهتان را بنویسید